måndag 19 april 2010

bjørn varimixer del II

det är intressant att möta nya kulturer. Restaurangbranschen är intressant ur flera aspekter. Skatteverket är så pass intresserad av denna värld att de inspirerats till en allomfattande ny kassaregisterlag vilket för Sverige näringsidkare i år innebär en extra kostnad på flera hundra miljoner kronor. Hursomhelst, jag jagar en Bjørn Varimixer och har ringt runt överallt från Danmark och Ystad för att slutligen hamna i en källare i Stockholm via Västerås och Örebro. Att restaurangvärlden är skum är nog ingen fördom, herrejisses vilken dunkel värld. Och restaurang- maskinvärlden är väl ännu mörkare, likt Dantes åttonde nivå eller nått. Vid en direkt fråga om priset, där nere i skärselden med Micke får man fyra, fem upp till nitton olika svar i snabb takt, beroende på vilken visp eller spade det skall vara med, skall det vara ett kvitto blir det ju förstås dyrare, mycket dyrare! Vid min fråga om garanti får jag ett stort mycket stort leende till svar med en påstående som jag tyder som att det knappast är garanti på kvinnor äldre än 25 år (?).
Sen fick jag lära mig hur det går till att få ett sånt enormt lager av diverse maskiner, frysar och stekbord. -Dom ringer några dagar innan dom konkar och jag ger dom ett bud dom inte kan motstå, när fogden sen kommer finns bara lite stekspadar kvar.
Jag jagar vidare, men jag köper nog inte en ny, det har vi inte råd med och inte heller en asiatisk kopia. Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar