måndag 7 februari 2011

finansiering av kultur

enkelt, snabbt och globalt. Har du pengar, ideella krafter eller kreativa idéer så parar sajterna ihop dig. Det man talar om idag är hur man med hjälp av Internet finansierar intressanta kulturprojekt. CrowdCulture, ett stockholmsinitiativ som nu rullat ett tag kliver ur sin betatest, minst ett par projekt har hittat full finansiering. Den sajt jag annars rekommenderar är Kickstarter här kan man inte bli annat än imponerad av hur kreativitet och kapital på ett effektivt sätt och med ömsesidigt förtroende möter varandra. FloodAid är ett annat exempel på hur tekniken kan användas. På 72 timmar bygger ett globalt nätverk av IT designer och reklamare ihop sajten som hjälper nödställda i Australiens översvämningsdrabbade områden att hitta fram till de som kan ge hjälp. "Help offer 3435" skänker bort en husvagn som "Kate 1966" några timmar senare hittar.









(Bilden har inget med detta lilla hoppfulla inlägg att göra.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar