torsdag 5 augusti 2010

blasterville

det har alltid funnits en rigid ordning mellan konst, god konst och fin konst. I konsthistorien finns åtskilliga exempel på hur vägar ut ur den "goda smakens ordning" skapat förutsättning för utveckling och nydanande konst. Michelangelo och da Vinci är exempel på detta. man kan säga att hela modernismens utveckling bygger på detta. USAs konsthistoria från efterkrigstiden är intressant ur detta perspektiv. På östkusten odlades en finkulturell skola fram med ideal från europeisk 20 talsmodernism, minimalism och expressionism och slutligen oppositionell popkonst. På västkusten blandades Beatnik, Hippie och Pop med starka strömningar från latinokulturen. En subkulturell smäldegel som tex den Moderna aktuella Ed Ruscha influerats av. 

I dag hade jag trevligt besök av Blaster och Skutt. Skutt har ett mångårigt intresse av amerikansk motorcykelkultur och bygger bland annat motorcyklar åt John E Franzén. Blaster är en nomadiserande pinstripe- och custom painter från Italien. Pinstripe är egentligen en urgammal dekorationsmålningsteknik och Blaster nämner eygyptiernas vagnar som exempel. Kopplingarna till de hästdragna droskorna finns ända upp till 60 -talets Monark och Crescentcyklar med handrandade hjul. (Gå ut i garaget och rota fram mammas gamla cykel och titta på fälgarna får du se...) På den amerikanska östkusten utvecklades tekniken under 50 och 60-talet genom skyltmålarnas tekniska kunnande. I dag är pinstripe åter högsta trend i den subkulturella retrovärlden. Mer om Blaster hittar du här på hans hemsida. 

Pinstripe på en motorcykeltank.

Ulf "Skutt" Nylen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar