måndag 1 november 2010

Återkoppling / Bohuslänningen

det är generöst med feedback. All kommunikation bygger på kopplingen mellan avsändare och mottagare. Inom pedagogiken är återkoppling, eller feedback som det även heter på svenska, en av de viktigaste byggnadsstenarna. Internet bygger på återkoppling och interaktion, det är länge sedan media passerade det passiva stadiet. Min gode vän konstnären Kjell Strandqvist, säger att till och med en traditionell målning är interaktiv. Jag lyssnar och säger direkt emot, även om jag också känner min Duchamp som menade att det krävs en medaktör för att ett konstverk skall bli ett konstverk. Men jag hävdar med bestämdhet att den formen av interaktion är för begränsad. (Vi har grälat om saken i 10 år.) Men hur var det med feedback. Inom dataspelsbranschen, såväl som läkemedelsbranschen finns sedan länge rattar och olika styrapparater som virtuellt svarar/reagerar på virtuell eller faktisk beröring. Till exempel virtuella däcksvibrationer som känns i ratten på spelkonsolen. Ett annat exempel är ABS bromssystem som känner av om underlaget är halt och som då skickar en signal till ett system att släppa bromstrycket. 
Jag själv fick i lördag återkoppling på mitt bloggande då jag var på en fest på sjätte våningen i Hagsätra. Där upplyser en bekant att han minsann följer min blogg med visst intresse. Och för att återkoppla till detta med kvalitet vs kvantitet undrar jag om Henrik också googlat ordet Bohuslänningen -eller hur han/du nu hittat hit. Lite glad och stolt blev jag dock och nu vet jag att det faktiskt finns bloggföljare som läser och reflekterar över vad jag skriver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar