måndag 19 april 2010

vem vill vara morssa åt en konstnär


Bild från lärare John Stenborgs elevateljé på Gerlesborgsskolan i Stockholm.

Jag kan inte någonsin dra mig till minnes att jag har varit i en ateljé som varit städad? Däremot har jag ett flertal gånger varit i ateljéer som på ett tydligt sätt berättat något om konstnären. En sådan är rekonstruktionen av Brancusis ateljé utanför Pompidou i Paris. Som jag kommer ihåg var den betydligt mer skitig än vad dessa bilder säger. Länk.
En annan ateljé var Asmund Arnes ateljé ute i Huddinge. Jag och Henrich Müllner skulle göra några gjutformar åt Asmund och jobbade där någon vecka i början av 90-talet. En skulpturateljé brukar vara skitig. Men den var förjävlig. Om jag skall pröva en jämförelse (i katastroftemat) så är jordskredet i Tuve* det närmaste jag kommer.


Bild från lärare John Stenborgs elevateljé på Gerlesborgsskolan i Stockholm.

*
Jordskredet inträffade då en stor yta regnmättas jord, folkligt kallad hisingslera under ett villaområde kom i rörelse och kanade längs den sluttande berggrunden. Raset, som förflyttade cirka 300 000 kvadratmeter mark, dödade nio personer. 62 människor skadades, 436 blev hemlösa och 67 hus rasade samman. Även elnät, telenät, vatten- och avloppsledningar blev förstörda, vilket även drabbade många hushåll utanför själva rasområdet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar